Selamat datang ke Galeri Seni Kakak. Tempat untuk kakak letak hasil kerja akak untuk tatapan nenek dan semua makcik-makcik..
RSS

Thursday, April 2, 2009

Cerpen Nenek - Cerita Nabi-nabi

*Atas permintaan Amir, Ariff dan Afiq, nenek ingin meninggalkan beberapa kisah dan cerita kanak-kanak untuk tatapan mereka setelah pandai membaca nanti. Kalau tidak pun untuk dijadikan bahan bacaan di kalangan cucu-cicit nenek nanti, insya-Allah.


13. CERITA NABI-NABI

Nenek mempunyai banyak koleksi buku-buku cerita nabi. Buku cerita nabi nenek beli di kedai buku. Ada 25 buah buku kecil selain 10 buah buku besar. Semua buku-buku nenek ada gambar-gambar yang berwarna warni. Kami suka mendengar cerita nabi dalam buku yang nenek beli. Selain itu nenek ada juga ada buku tebal yang mengandungi cerita nabi dalam Al-Quran. Buku kesah nabi yang tebal dan sukar dibaca. Tapi nenek sering membacakan untuk kami.

******************

Banyak cerita nabi yang nenek ceritakan. Yang paling menarik dan panjang kesahnya ialah tentang kesah nabi kesayangan kita Nabi Muhamad saw. Nenek bercerita secara bersambung dari cerita nabi sebelum dilahirkan sehinggalah nabi berjaya pulang semula ke Mekah dan berjaya dalam beberapa siri peperangan dengan kaum kafir. Bahagian yang paling menyedihkan ialah peristiwa pemulauan kaum Quraish kepada nabi selepas kewafatan pakciknya Abu Talib.

******************

Bahagian yang paling menggembirakan ialah bahagian Nabi berjaya dalam peperangannya. Cerita ajaib pula ialah kesah nabi pegi ke langit untuk menerima perintah bersembahyang. Cerita menjadi suspense ketika rumah nabi dikepung oleh pemuda-pemuda pelbagai kaum Arab. Bagiamana cerita ular, cicak, labah-labah, burung merpati dan memgkarung sewaktu nabi menyorok di gua Hira'. Besarnya kekekuasaan Allah yang telah menolong nabi kita Muhamad saw.

******************

Nenek juga bercerita tentang 24 nabi lagi. Antaranya kisah nabi Isa dan ibunya Mariam, Kesah nabi Musa dan Firaun, Kisah nabi Yusuf dan Zulaikah, Nabi Sulaiman dan puteri Balkis, Nabi Luth dan malaikat, Nabi Adam dan Hawa, Kesah Qabil dan Habil, kisah Nabi Yunus dan ikan Nun, Nabi Nuh dan bahteranya serta nabi Luth dengan kaumnya. Banyak sungguh kesah nabi-nabi terdahulu yang nenek cerita kepada kami. Kami amat gemar mendengar cerita-cerita ini. Kadang-kadang kami seolah-seolah memaksa nenek untuk bercerita.

******************

Banyak pengajaran yang kami dapat dari cerita nenek itu. Banyak kebesaran Allah yang kita patut kagumi. Bagaimana kehebatan nabi Sulaiman memahami bahasa haiwan dan boleh menundukkan jin adalah amat hebat. Kisah kemungkaran kaum dahulu sehingga Allah menghukum mereka seperti isteri dan anak-anak nabi Nuh yang tidak mahu mengikut ajaran Nabi Nuh. Kesah bagaimana nabi Yunus yang masih hidup walaupun berada di perut ikan. Bukankah ini petanda kekuasaan Allah??

*****************

Nenek akan terus bercerita.Nenek patut terus bercerita tentang nabi-nabi kita. Sebagai orang Islam, kita perlu percaya kepada nabi dan Rasul Allah. Mereka dilantik dan menerima wahyu dari Allah supaya memberi peringatan kepada manusia. Manusia perlu beriman kepada Allah swt. Allahlah yang menciptakan alam ini. Allah mencipta bumi. Allah mencipta manusia. Allah juga yang mencipta haiwan dan pepohon yang ada di bumi. Moga kami menjadi manusia beriman. Amin!!!!

****************

-Tamat-

0 comments: