Selamat datang ke Galeri Seni Kakak. Tempat untuk kakak letak hasil kerja akak untuk tatapan nenek dan semua makcik-makcik..
RSS

Thursday, April 2, 2009

Cerpen Nenek - Pertandingan Memanjat Pokok

*Atas permintaan Amir, Ariff dan Afiq, nenek ingin meninggalkan beberapa kisah dan cerita kanak-kanak untuk tatapan mereka setelah pandai membaca nanti. Kalau tidak pun untuk dijadikan bahan bacaan di kalangan cucu-cicit nenek nanti, insya-Allah.


12. PERTANDINGAN MEMANJAT POKOK

Hari ini hari Sabtu. Kami tidak bersekolah. Mama dan ayah juga tidak bekerja. Nenek sibuk di taman menyiram pokok bunga. Nenek juga mencabut rumput di pasu bunga nenek. Kami melihat nenek membuat kerja di taman. Kami menolong nenek menyapu sampah dan mencabut rumput.

*********************

Setelah siap di bahagian belakang, nenek mula menyapu di bahagian hadapan. Di hadapan rumah nenek terdapat sepohon rambutan yabg bercabang rendah. Di pokok inilah nenek selalu mengalakkan kami belajar memanjat pokok. Nenek kata budak lelaki mesti pandai memanjat. Kami berlima telah cuba memanjat. Nenek memberi semangat dan nenek bernjanji untuk memberi hadiah kepada yang menang.

*********************

Nenek telah membuat demontrasi dan tunjukcara terlebih dahulu. Nenek memang pandai memanjat kerana sewaktu kecil nenek sering memanjat pokok jambu hijau, jambu bol dan pokok kelapa yang sudah mereng. Nenek selalu menjual hasil jambu di sekolah. Kelapa pula nenek guna untuk memasak lemak atau gulai ayam yang om onyang sembelih.

********************

Nenek mahu cucu-cucu nenek juga menjadi orang yang berani dan serba boleh. Kami terus cuba memanjat. Amir dan Arif agak gerun pada awalnya menjadi lebih berani. Afiq memang berani tetapi nenek melarang kerana usianya yang masih kecil. Alia sebagai cucu perempuan pun mencuba walaupun sekadar cabang pertama sahaja.

********************

Setelah pertandingan berakhir, nenek memberi hadiah untuk semua. Nenek membelikan aiskrim untuk kami. Nenek bangga kerana cucu nenek sudah berani memanjat. Latihan memanjat perlu dibuat lagi. Memang betul kepandaian dan kemahiran memanjat telah Amir dan Arif gunakan sewaktu motor pintu pagar rosak. Mereka berjaya memanjat pagar untuk menanti van Pak Wan yang sampai.Alhamdulillah. Kalau tidak tentu mereka terpaksa ponteng sekolah hari itu.

*******************

-tamat-

0 comments: