Selamat datang ke Galeri Seni Kakak. Tempat untuk kakak letak hasil kerja akak untuk tatapan nenek dan semua makcik-makcik..
RSS

Thursday, April 2, 2009

Cerpen Nenek - Malam dan Siang

*Atas permintaan Amir, Ariff dan Afiq, nenek ingin meninggalkan beberapa kisah dan cerita kanak-kanak untuk tatapan mereka setelah pandai membaca nanti. Kalau tidak pun untuk dijadikan bahan bacaan di kalangan cucu-cicit nenek nanti, insya-Allah.


14. MALAM DAN SIANG

Allah menjadikan malam dan siang. Malam untuk manusia berehat dan siang untuk manusia keluar mencari rezeki. Allah maha kaya. Allah menjadikan malam dan siang silih berganti. Allah membuat malam dan siang tepat pada waktunya dan tidak berubah sedikitpun. Ini akan terus berlanjutan sehingga hari kiamat tiba.

***************

Suasana malam gelap gelita. Tiada cahaya matahari yang menyinar. Kalau ada pun sinaran bulan yang agak malap. Langit juga menjadi indah dengan kerdipan bintang-bintang yang bertaburan. Ya bertaburan seperti berlian yang bercahaya indah. Siapakah yang mampu mencipta ciptaan seindah ini?? Sudah tentu hanya Allah sahaja yang mampu mewujudkannya dan memelihara pusingannya.

****************

Siang pula terang menderang dengan pancaran matahari. Matahari terbit dari sebelah timur. Matahari terbit pada waktu pagi. Sebelum matahari terbit, fajar akan menyingsing. Nun di timur sudah nampak cahaya terang yang terpancar ke arah langit. Dari mana datangnya cahaya itu?? Akhirnya matahari menampakkan dirinya. Pagi nan indah bermula. Manusia patut sudah bangun sejak fajar lagi untuk mendirikan solat subuh. Matahari akhirnya akan terbenam di sebelah barat?? Ke mana matahari pergi agaknya???

***************

Pada waktu siang ini, anak-anak akan ke sekolah untuk belajar. Ibu ayah akan ke tempat kerja mencari rezeki. Haiwan juga bertaburan mencari makanan. Burung-burung mulai berkicauan apabila matahari akan terbit. Mereka akan berterbangan ke merata tempat untuk mencari makan. sebelum matahari terbenam semua haiwan akan pulang ke kandangnya. Burung akan pulang ke sarangnya. Itik juga akan pulang setelah petang ke rebannya. Alangkah indah perlakuan manusia dan haiwan ini.

***************

Siapa yang mengaturnya?? Tentulah Allah seru sekalian alam. Allah yang maha bijak lagi pencipta. Allah yang maha pengasih dan maha penyang. Allah yang maha agung dan maha besar. Engkaulah yang memiliki segala yang ada di alam ini. Kau mencipkan manusia. Kaulah yang mencipkan haiwan yang melata. Kau juga mencipta pohon-pohon yang menghijau. Kau yang menurunkan hujan yang menghidupkan semua yang ada di alam ini. Ini perlu kita syukuri!!!
**************

-tamat-

0 comments: