Selamat datang ke Galeri Seni Kakak. Tempat untuk kakak letak hasil kerja akak untuk tatapan nenek dan semua makcik-makcik..
RSS

Tuesday, March 31, 2009

Cerpen Nenek - Sayang Nenek

*Atas permintaan Amir, Ariff dan Afiq, nenek ingin meninggalkan beberapa kisah dan cerita kanak-kanak untuk tatapan mereka setelah pandai membaca nanti. Kalau tidak pun untuk dijadikan bahan bacaan di kalangan cucu-cicit nenek nanti, insya-Allah.
.
11. SAYANG NENEK

Nenek sudah tua. Nenek sudah tidak bekerja lagi. Nenek di rumah menjaga cucu dan rumah tangga. Nenek hanya membuat kerja-kerja ringan di rumah. Nenek selalu membersihkan kawasan taman bunga nenek di sekitar rumah. Nenek juga masak untuk atok dan anak-anak yang hendak makan.

*************

Hujung minggu tiba. Nenek menunggu siapa antara cucunya yang akan datang. Mungkin Dani dan Qays atau Nurul dan Aqilah? Kalau mereka tak datang, masih ada Amir, arif, Afiq, Alya, Aqil dan Ayra di rumah nenek. Nenek tak sunyi kerana mereka ada. Cuma nenek selalu juga ingat cucu yang lain. Nenek terus menunggu siapa lagi yang akan datang menziarah nenek? Dan nenek akan sunyi kalau mereka juga sudah berpindah ke rumah sendiri.

***************

Sekarang nenek masih kuat. Nenek masih mampu bergerak. Nenek masih mampu masak. Nenek masih mampu mengemas rumah. Nenek masih boleh menjerit waktu marah. Bagaimana kalau nenek sudah macam onyang?? Onyang sudah tidak berdaya lagi. Nenek sudah tidak mampu bertindak cergas. Onyang jalan perlahan. Onyang makan perlahan, onyang lambat segalanya. Bagaimana kalau nenek sudah macam onyang??

*********************

Adakah antara cucu nenek yang akan menziarah nenek lagi. Waktu itu nenek dah tak boleh masak, nenek dak tak mampu bercerita, nenek saudah tidah mampu berkebun dan mencabut rumput lagi. Dan nenek sudah tidak daya menganjurkan pertandingan memanjat lagi.Nenek akan tunggu cucu nenek untuk membantu nenek. Bantu nenek berjalan, bantu nenek masak, bantu nenek mengemas rumah, bantu nenek menyapu laman. Mahukah cucu nenek datang ke rumah nenek lagi???

*****************
Kalau kalian sayang nenek, kalian pasti datang. Tapi nenek dapat bayangkan kesibukan kalian. Sibuk dengan pengajian, sibuk dengan aktiviti harian, sibuk dengan keluarga sendiri. Jadi nenek nak tunggu siapawaktu itu?? Kalau kalian sayang nenek, kalian pasti datang. Dan nenek akan terus menunggu kalian, cucu-cucu nenek!!!!
****************

-tamat-

0 comments: