Selamat datang ke Galeri Seni Kakak. Tempat untuk kakak letak hasil kerja akak untuk tatapan nenek dan semua makcik-makcik..
RSS

Monday, March 30, 2009

Cerpen Nenek - Ayam Bapok

*Atas permintaan Amir, Ariff dan Afiq, nenek ingin meninggalkan beberapa kisah dan cerita kanak-kanak untuk tatapan mereka setelah pandai membaca nanti. Kalau tidak pun untuk dijadikan bahan bacaan di kalangan cicit mama nanti, insya-Allah.

4. AYAM BAPOK

Ayam bapok adalah istilah yang cucu-cucu nenek guna untuk ayam segera yang dibeli dari pasaraya. Banyak jenama ayam segera dalam pasaran , namun Ayam mas adalah ayam kegemaran cucu nenek. Ariff adalah cucu yang paling suka akan ayam bapok itu.

*****************************

Setiap kali makan cucu nenek terutama Arif akan meminta ayam bapok untuk dijadikan lauk. Amir sudah mula belajar untuk memakan lauk-lauk lain termasuk sotong, ikan dan pelbagai jenis sayuran.Nenek sudah banyak kali meminta Arif mencuba makanan lain selain ayam bapok, tapi dia masih tidak mahu. Sampai bila Arif akan suka ayam bapok???

*****************************

Afiq dan Aliya pun suka ayam bapok. Tapi mereka masih mahu makan benda lain juga. Ada pantun ayam bapok yang nenek karang:

Dalam parit mencari ikan,
Ikan dicari dihari Selasa,
Rasanya enak sedap dimakan,
Rangup dan pedas bercampur rasa.

Pergi pekan membeli pari,
Pergi berdua suatu pagi,
Bila makan menjilat jari,
Habis dua masih nak lagi.

Kena siasat rumah cik Nyonya,
rumah pengantin sangatlah besar,
Ayam berkhasiat sedap rasanya,
Kandungan protin bantu tumbesar.

Bunga pekan berbatang renek,
hidup di tanah depan rumahku,
Ketika makan tak ingat nenek,
Tak pernah tinggal walau sebuku.

**************************
-tamat-

0 comments: