Selamat datang ke Galeri Seni Kakak. Tempat untuk kakak letak hasil kerja akak untuk tatapan nenek dan semua makcik-makcik..
RSS

Monday, March 30, 2009

Cerpen Nenek - Kicauan Burung

*Atas permintaan Amir, Ariff dan Afiq, nenek ingin meninggalkan beberapa kisah dan cerita kanak-kanak untuk tatapan mereka setelah pandai membaca nanti. Kalau tidak pun untuk dijadikan bahan bacaan di kalangan cucu-cicit nenek nanti, insya-Allah.
.
.
2. KICAUAN BURUNG

Setiap pagi banyak burung berkicauan di sekeliling rumah nenek. Burung-burung seoalah-seolah mengigatkan antara satu lain tentang hari sudah siang. Burung-burung saling berbalas siulan. Mereka seolah-olah memahami antara satu sama lain. Burung yang berlainan jenis menjadikan bunyi-bunyi indah yang berlainan pula. Kadang-kadang kicauan mereka seolah-olah boleh diterjemahkan dalam bahasa manusia. Cucu nenek amat suka mendengar kicauan burung ini.

*********************

Antara bunyi-bunyi yang biasa kedengaran ialah:
" Endi bocahe" , yang bermaksud mana budaknya
"Tangi-tangi wes awan kok" maksudna bangun-bangun hari dah siang
"Arek mareng di yo" - nak pergi mana ye
Itulah antara terjemahan siulan burung. Nenek kata, moyang yang telah beri tahu nenek pasal ini.

*********************

Seketika lagi suara burung hilang. Ke mana mereka? Sebenarnya semua burung telah terbang untuk mencari makanan pada hari itu. Mereka sudah ada tempat-tempat biasa yang mereka kunjungi. Burung mencari ulat-ulat di pokok-pokok yang ada. Burung juga akan memakan buah-buahan yabg sudah ranum.

*********************

Pada musim buah-buahan , kawasan rumah nenek juga akan menjadi tempat burung mencari makanan. Burung terbang dari pokok ke pokok sambil bersiul riang. Ada banyak burung yang cantik-cantik di atas pokok durian dan jambu di belakang bilik nenek. Ada yang berwarna kuning, kelabu, merah dan biru dan ada yang berbintik-bintik kelabu. Sungguh cantik burung-burung itu.

*********************

Burung juga makhluk Allah. Burung sejenis binatang ajaib. Mereka boleh terbang tinggi dan hinggap di mana-mana pokok yang mereka suka. Tentu burung lebih tahu tentang kawasan rumah kita sebab mereka memandang dari arah yang tinggi. Setelah hari hampir senja burung akan pulang ke sarang. Nenek dan cucu nenek pasti akan mendengar kicauan burung sekali lagi. Esok burung akan berkicau lagi....

-tamat-

0 comments: