Selamat datang ke Galeri Seni Kakak. Tempat untuk kakak letak hasil kerja akak untuk tatapan nenek dan semua makcik-makcik..
RSS

Monday, March 30, 2009

Cerpen Nenek - Labah-labah

*Atas permintaan Amir, Ariff dan Afiq, nenek ingin meninggalkan beberapa kisah dan cerita kanak-kanak untuk tatapan mereka setelah pandai membaca nanti. Kalau tidak pun untuk dijadikan bahan bacaan di kalangan cucu-cicit nenek nanti, insya-Allah.


5. LABAH-LABAH

Labah-labah adalah mainan nenek sewaktu nenek kecil dahulu. Di kampung memang banyak labah-labah. Nenek dan rakan-rakan menangkap labah-labah untuk di simpan dibotol kaca. Sungguh cantik labah-labah yang nenek kumpul. Ada yang merah, kuning dan biru pun ada.

***************************

Minggu lepas Amir dan Arif serta Aliya telah pergi menonton filem Upin dan Ipin. Upin dan Ipin pun ada memelihara labah-labah. Cucu nenek sibuk bercerita tentang labah-labah. Nenek mengajak mereka untuk memburu labah-labah di taman bunga nenek. Kami berjaya menagkap 2 ekor labah-labah.

***************************

Labah-labah yang dapat ditangkap berwarna kuning dan biru. Kita tidak dapat menangkap labah-labah berkaki panjang yang cepat berlari. Labah-labah bukan serangga kerana labah-labah mempunyai 8 kaki bukan 6 kaki. Labah-labah pandai membuat sarang yang sangat cantik. Hanya Allah sahaja yang mampu mengarahkan labah-labah supaya membentuk rumahnya.

***************************

Dalam cerita Rasulullah, labah-labah adalah binatang yang menolong Rasulullah daripada dikesan musuh. Labah-labah segera membina sarangnya di muka pintu gua Hira' ketika nabi bersembunyi bersama Abu Bakar. Waktu itu Rasulullah dalam perjalanan nya ke Madinah setelah dikepong oleh wakil pembesar Arab yang ingin membunuh baginda. Syabas labah-labah, Engkau telah menyelamatkan nabi kesayangan kita iaitu Nabi Muhamad saw.
***************************

-tamat-

0 comments: