Selamat datang ke Galeri Seni Kakak. Tempat untuk kakak letak hasil kerja akak untuk tatapan nenek dan semua makcik-makcik..
RSS

Monday, March 30, 2009

Cerpen Nenek - Pintu Pagar Rosak

*Atas permintaan Amir, Ariff dan Afiq, nenek ingin meninggalkan beberapa kisah dan cerita kanak-kanak untuk tatapan mereka setelah pandai membaca nanti. Kalau tidak pun untuk dijadikan bahan bacaan di kalangan cucu-cicit nenek nanti, insya-Allah.


8. PINTU PAGAR ROSAK

Hari ini hujan turun dengan lebatnya. Petir dan kilat juga sabung meyabung. Mujur kami sudah balik dari sekolah agam. Kalau tidak , pasti kami akan basah kuyup.Setiap kali petir berdentum, loceng rumah berbunyi. Ini menunjukkan terdapat gangguan dalam sistem pendawaian loceng rumah rumah nenek. Tiba-tiba "bommmmmm...." satu dentuman yang kuat kedengaran. Rumah nenek menjadi gelap. Rupanya bekalan elektrik terputus kerana panahan petir yang kuat tadi.

******************************

Dalam rumah nenek menjadi gelap. Kami menjeri ketakutan. Semua cucu nenek berkumpul di ruang tv belakang. Aktivi makan tengah hari, mandi dan bersiap ke sekolah sessi petang berjalan kurang lancar. Bilik air bilik nenek juga gelap. Kami terpaksa mengguna bilik belakang. Tepat jam 12.30 kami keluar rumah untuk menunggu van pak Man. Waktu itu baru nenek tahu yang pintu pagar tidak boleh dibuka walaupun swis dalam rumah sudah di buka. Masa van sampai kian dekat.

**********************

Motor pintu autometik nenek sudah rosak. Bunyi letupan kecil dan asap keluar dari unit motor pintu di situ. Tetapi bagaimana Amir dan Arif nak keluar pagar?? Keadaan hujan renyai dan waktu yang sudah lewat menjadikaaan menjadi gawat. Bibik mendapat idea. Bibik memanjat pagar dan kelur pagar. Dari situ bibik minta nenek membantu Amir dan Arif untuk memanjat pagar.

***********************

Dengan bantuan nenek dan Cik L:ah yang kebetulan datang, Amir dan Ariff dipaksa memanjat pagar. Amir dan Arif budak penggerun. Mereka akan turun balik setelah dinaikkan di pagar. Jadi bagaimana mereka mahu keluar. Keadaan menjadi lebih cemas bila hujan turun menjadi semakin lebat. Nenek membuat paksaaan dengan mengangkat kedua-dua mereka. Arif yang memberanikan diri untuk memanjat pagar akhirnya berjaya melepasi besi pagar.

********************************

Dengan mengangkat Amir secara berbaring, nenek berjaya mengeluarkan Amir dan telah disambut oleh bibik di luar pagar. Seelok-elok Amir berjaya keluar van pun sampai. Mereka berdua terus menaiki van ke sekolah. Kami yang tinggal ketawa terbahak-bahak mengigatkan peristiwa tadi. Dengan bantuan abang Mie melalui talian telefon, akhirnya pintu pagar berjaya dibuka melalui kaedah manual. Alhamdulillah.

*******************

Setelah balik sekolah Amir dan Arif masih tidak boleh menahan ketawa masing-masing. Mereka menganjurkan agar nenek menulis kenangan lucu ini. Amir merasa menjadi superman yang sedang terbang waktu nenek dan Cik Lah angkat dia dalam keadaan terbujur terbalik. Arif begitu bangga kerana dia telah berjaya memanjat pagar dengan bantuan nenek. Nenek menyarankan agar latihan memanjat perlu dibuat kerana mereka adalah anak lelaki yang mesti berani memanjat!!!!

********************

-tamat-

0 comments: